​Kierowcy, którzy zawodowo lub hobbystycznie biorą udział w rajdach samochodowych, doskonale wiedzą jak ważne jest ogumienie w trakcie jazdy. Nie bez powodu w branży wyścigowej opony nazywane są “czarnym złotem” - dzięki nim mamy szansę na lepsze osiągi i wyższy poziom bezpieczeństwa na torze. Czym opony rajdowe, nazywane także sportowymi różnią się od klasycznego ogumienia? Na co zwrócić uwagę podczas wyboru opon?

Oznaczenia opon rajdowych

Najpopularniejsze modele opon rajdowych to slick, semi-slick, deszczowe oraz szutrowe. Na każdej oponie znajdziemy oznaczenie dotyczące jej rozmiaru. Rozmiar ten wyznaczony jest za pomocą liter i cyfr. Oznakowanie mówi kolejno o: szerokości opony, wysokości profilu, typu opony i średnicy osadzenia (czyli po prostu o rozmiarze felgi). W przypadku opon rajdowych zwykle dodatkowo podawane są dwa dodatkowe oznaczenia – liczbę i literę określającą dwa inne parametry: indeks nośności i indeks prędkości.
 
I tak oto na przykładzie opony Yokohama A539 o rozmiarze 175/60 R13 77 H, wiemy, że jest to model o szerokości 175mm i wysokości 105mm. Konstrukcję radialną dopasowany do felgi 13-cali. Dopuszczalny nacisk na oponę to 412 kilogramów, a maksymalna dopuszczalna prędkość wynosi 210 km/h.

Ranking opon rajdowych 

Jeśli szukamy opon rajdowych w przystępnej cenie, doskonałym rozwiązaniem będzie wspomniana Yokohama A539. Dzięki symetrycznej rzeźbie bieżnika opona sprawdza się doskonale w każdych warunkach pogodowych. Wysoki indeks prędkości pozwala osiągnąć prędkość nawet do 210 kilometrów na godzinę. Co ważne, dzięki zastosowaniu wysokiej jakości mieszanki gumowej z dodatkiem krzemionki, opona utrzymuje elastyczność nawet przy dużym zróżnicowaniu temperatur. Dla osób poszukujących rozwiązań premium, doskonałym rozwiązaniem będą opony Michelin PILOT SPORT 4 S 245/35 R19 93, które doskonale sprawdzają się zarówno na normalnych drogach, jak i torach wyścigowych. Opony te są niezwykle bezpieczne, a klienci chwalą sobie świetną przyczepność, która zapewnia nie tylko stabilne przyspieszenie, ale i płynne pokonywanie zakrętów. Choć opona lepiej radzi sobie na suchej powierzchni, może pochwalić się skutecznością hamowania na mokrej nawierzchni.

Rajdowe a podłoże

Model opony, który powinniśmy dobrać do swojego samochodu, jest uzależniony od podłoża, po jakim będziemy się najczęściej poruszać. Opony slickowe mogą być wykorzystywane tylko na asfaltowych torach wyścigowych - gdyż ze względu na brak rzeźby bieżnika, zgodnie z polskim prawem ich wykorzystanie jest nielegalne na normalnych drogach. Najlepiej sprawdzają się na torach w suche, gorące dni. Niestety przez brak bieżnika nie najlepiej sobie radzą na mokrej nawierzchni. Osoby chcące wykorzystywać samochód zarówno na torze, jak i drogach publicznych powinny wybrać opony semi-slick. Jeśli natomiast jesteśmy zwolennikami jazdy terenowej - powinniśmy wybrać opony szutrowe, które dobrze sobie radzą w każdych warunkach - od piasku i kamień, po mokry asfalt.

Jakie opony rajdowe wybrać

Przed wyborem opon musimy zdecydować czy auto będzie służyło nam tylko do wyścigów na torach wyścigowych lub jazdy terenowej, czy też może będziemy je wykorzystywać także na co dzień. Tylko dobierając odpowiednie opony do warunków na drodze, jesteśmy w stanie osiągnąć najlepsze wyniki i zwyciężać naszych moto-sportowych rywali.