Choć mogłoby się wydawać, że konstrukcja opony samochodowej jest raczej mało skomplikowana, tak naprawdę składa się na nią wiele elementów, a każdy z nich spełnia inne zadanie. Poszczególne warstwy opony charakteryzują się różnymi parametrami, co w bezpośredni sposób wpływa na właściwości ogumienia. Firmy produkujące ogumienie do samochodów osobowych dbają o to, by opony mogły być stosowane w różnych warunkach drogowych i klimatycznych. Opony wytwarzane współcześnie znacznie różnią się od tych produkowanych z końcem lat czterdziestych XX wieku, kiedy to na szeroką skalę zaczął się rozwijać przemysł oponiarski. Przyjrzyjmy się dokładniej budowie używanych przez nas dzisiaj opon samochodowych.

Z czego składa się opona samochodowa?
W oponie samochodowej można wyróżnić trzy główne części: stopkę, bok oraz czoło. Stopka znajduje się najbliżej felgi. Jej zadaniem jest stabilizacja i utrzymywanie opony na feldze. To właśnie od tego, czy stopka będzie dobrze przylegała do felgi, zależy prawidłowe ciśnienie w oponie. Czoło opony znajduje się w jej przedniej części. To właśnie ta część opony, którą widzimy patrząc na samochód od strony maski. Zadaniem boku opony jest połączenie czoła i stopki w jedną całość. To po prostu ścianki opony znajdujące się po bokach. Ta część ogumienia narażona jest na największe obciążenia, wobec czego musi być odpowiednio elastyczna i wytrzymała.

Wybierz opony do swojego samochodu! ---> https://www.oponyprofi.pl/opony-do

Bieżnik
Pod względem konstrukcyjnym w skład opon wchodzą: bieżnik, opasanie, osnowa, drutówka i warstwa uszczelniająca. Najważniejszym zadaniem bieżnika, wchodzącego w skład wierzchniej warstwy opony, jest zapewnienie pojazdowi przyczepności – zarówno w trakcie skrętów, jak i podczas jazdy po prostym torze. Wyróżniamy trzy rodzaje bieżników. Bieżnik asymetryczny to taki, którego wzór jest inny po wewnętrznej części opony niż w części zewnętrznej. Najważniejszą cechą bieżnika asymetrycznego jest zapewnienie różnych właściwości poszczególnym częściom powierzchni opony (większa przyczepność na zakrętach oraz łatwiejsze pozbywanie się wody). Taką oponę można założyć na felgę tylko w jeden sposób. Drugim typem opon są opony z bieżnikiem symetrycznym. Takie ogumienie można zamontować na feldze w dowolną stronę. Trzeci rodzaj opon to te z bieżnikiem kierunkowym. Takie opony można założyć na felgę tylko w jedną stronę (w celu ułatwienia montażu na oponie znajduje się strzałka kierunkowa). Opony z bieżnikiem kierunkowych świetnie sprawdzają się podczas jazdy po mokrej nawierzchni.

Opasanie
Warstwa (tekstylna lub metalowa) znajdująca się bezpośrednio pod bieżnikiem, odpowiedzialna za stabilizowanie osnowy.

Osnowa
Osnowa stanowi szkielet opony. Składa się z kilku warstw gumy, a jej zadaniem jest zapewnienie oponie prawidłowego kształtu.

Drutówka
Warstwa składająca się z elastycznych drutów zatopionych w stopce. Jej zadaniem jest utrzymanie opony na feldze.

Warstwa uszczelniająca
Po wewnętrznej stronie opony znajduje się warstwa uszczelniająca. Do produkcji uszczelnienia stosuje się elastyczny i miękki kauczuk. Zadaniem warstwy uszczelniającej jest zabezpieczenie wewnętrznych elementów opony przed działaniem powietrza i wody.