Jazda w terenie zdecydowanie różni się od jazdy po drogach. Wymaga często większych umiejętności od kierowcy, ale też odpowiednio przygotowanego samochodu. Jednym z najważniejszych elementów, na jakie trzeba zwracać uwagę, jeśli dysponujemy samochodem terenowym i zamierzamy korzystać z niego na bezdrożach są opony. Ogumienie do jazdy off-roadowej będzie zdecydowanie różniło się od opon przeznaczonych do tras na drogach, czy jazdy po mieście. Na szczęście producenci oferują szeroki wybór gum do samochodów terenowych, również dla kierowców, którzy nie poruszają się jedynie po błocie i lasach, ale też korzystają ze swoich aut w bardziej „cywilizowanych” miejscach - w miastach, czy też na autostradach. Czym charakteryzują się opony do off-roadu i jakie najlepiej wybrać?
 
Co jest ważne w oponach terenowych i jak je wybrać?
Jedną z podstawowych kwestii przy wyborze opon do off-roadu będzie rozmiar. Specyfikacja techniczna każdego samochodu będzie wskazywać wymiary opon, jakie mogą być użyte w danym modelu samochodu. Nie warto tu zbytnio eksperymentować - źle dobrane opony mogą zaważyć nie tylko na komforcie, ale też na bezpieczeństwie jazdy. Producent poda informację, jak duże mogą być maksymalnie opony w danym samochodzie. Wybór za dużego ogumienia może kosztować nas awarie na przykład układu zawieszenia.
Równie ważny jest, jak w przypadku wszystkich innych opon, indeks nośności i prędkości. Te dwa indeksy są ze sobą ściśle związane. Indeks nośności wskazuje, jakie jest maksymalne dozwolone obciążenie samochodu przy maksymalnej dozwolonej prędkości. Indeks prędkości podaje informację odwrotną - czyli jaka jest największa prędkość jaką można rozwinąć, przy założeniu maksymalnego obciążenia samochodu.
Opony terenowe można też znaleźć w wariantach letnim, zimowym i całorocznym. Tutaj decyzja zależy już od kierowcy - zarówno wymiana ogumienia co sezon, jak i opony wielosezonowe mają swoje wady i zalety i wybór będzie kwestią indywidualnych upodobań, czy przyzwyczajeń. 
To, co wyróżnia opony terenowe od miejskich, czy szosowych, to inny rodzaj bieżnika. Określany często jako bardziej „agresywny” ma szerzej rozmieszczone i większe klocki. Zapewnia to utrzymanie przyczepności samochodu również na grząskim i błotnistym gruncie. Do produkcji opon terenowych wykorzystuje się też inną mieszankę gumową. Jest ona bardziej odporna na przebicia i przetarcia, które mogą grozić oponom na nierównych, czy kamienistych nawierzchniach. 
 
Rodzaje opon terenowych
Istnieje kilka rodzajów opon terenowych, nie istnieje uniwersalne ogumienie off-road. Wszystko zależy od tego gdzie i w jakich warunkach będziemy najczęściej się poruszać. Czy planujemy jazdę jedynie w terenie, po drogach szutrowych, błotnistych ścieżkach, leśnych duktach, a może w ogóle po bezdrożach? Czy też będziemy używać samochodu zarówno w terenie, jak i w mieście lub na autostradzie? Na takie pytania koniecznie należy sobie odpowiedzieć wybierając opony do terenowego samochodu. Do wyboru jest kilka możliwości, każdy więc znajdzie coś dla siebie.
Istnieją opony All Terain, czyli AT. Określane jako 50% teren 50% szosa, mogą być najlepszym wyborem dla kierowców, którzy jeździć planują w różnego rodzaju terenie. Są trwałe i wytrzymają wiele potencjalnych uszkodzeń, ale ich bieżniki nie są skonstruowane tak, jak w ściśle terenowych oponach. Dzięki temu mniej ścierają się na asfalcie i generują mniej hałasu. Nie sprawdzą się jednak w każdym terenie. O ile opony AT będą dobre na trasach piaszczystych, czy szutrowych, o tyle nie dadzą w pełni komfortowej jazdy na terenach błotnistych. 
Tu lepiej sprawdzi się model MT - Mud-Terrain. Przeznaczony w 80% do jazdy w terenie i w 20% do jazdy po szosach. Kostki bieżnika są tu dość spore i szeroko rozstawione. Dzięki temu świetnie poradzą sobie nawet na bardzo trudnych powierzchniach. Różne przeszkody też nie będą stanowić problemu. Opony te doskonale odprowadzają wodę i błoto, dzięki czemu są szalenie przyczepne. Mieszanka jest mocna i trwała, więc ogumienie jest wytrzymałe. Wadą natomiast jest mniejsza efektywność energetyczna oraz duży hałas, jaki opony generują na asfalcie.
Istnieją również tak zwane opony terenowe autostradowe. Ich przeznaczenie określa się jako 20% teren, 80% szosa, często oznaczane też skrótem HT. Często wybierane przez kierowców SUVów, którzy na ogół poruszają się po mieście, lub po szosach, raz na jakiś czas jednak muszą dojechać na odległą działkę, czy przejechać przez las, by dotrzeć z punktu A do punktu B. Technologicznie tworzone podobnie, jak zwykłe opony szosowe, jednak z nieco bardziej agresywnym bieżnikiem, który pozwoli przejechać bezproblemowo przez bardziej grząski teren. Są też bardziej wytrzymałe niż klasyczne szosówki.