Jazda motocyklem może być fantastyczną przygodą, świetnym pomysłem na spędzenie wakacji, czy zwyczajne przejechanie z punktu A do punktu B. Należy jednak pamiętać, że koniecznie trzeba dobrze przygotować motor do jazdy, zwłaszcza, jeśli planuje się dłuższe trasy. Jedną z najistotniejszych decyzji, jakie należy podjąć, jest wybór opon. Będzie on zależał w dużej mierze od tego gdzie i jak bardzo dynamicznie zamierzamy jeździć. A od opon z kolei będzie zależał nasz komfort jazdy i bezpieczeństwo.
Wybór ogumienia do motoru nie może być więc pochopny. Koniecznie trzeba zapoznać się ze specyfiką poszczególnych modeli, warto przejrzeć wyniki testów, a nawet internetowe fora motocyklistów, gdzie będzie można zapoznać się z opiniami osób, które na danych gumach już miały okazję pojeździć.
Jeśli w planie mamy jazdę turystyczną, wybór nieco zawęża się do określonego typu opon, wciąż jednak jest kilka pytań, na które należy sobie odpowiedzieć. Jakie więc opony turystyczne mamy do wyboru i jak podjąć decyzję?
 
Co brać pod uwagę przy wyborze opon turystycznych?
Przede wszystkim należy podkreślić, jak ważny jest rozmiar opony. Producent każdego motocyklu zaleca konkretne wymiary opony i tego należy się trzymać. Nie warto eksperymentować z szerokością gum. Szersza opona może ocierać o części motocykla, co zaważa zarówno na komforcie, jak i na bezpieczeństwie jazdy. Zmiana profilu opony może mieć też wpływ na prowadzenie motocyklu, czy kontrolę trakcji. Dlatego też najbezpieczniej będzie trzymać się zaleceń producenta.
Jednym z najistotniejszych kryteriów będzie przyczepność opon i ich wytrzymałość. I tu zaczyna się seria pytań, na które każdy motocyklista musi sobie odpowiedzieć. Gdzie będę korzystał z motocyklu? Po jakim podłożu jeździł? Jak bardzo agresywny jest mój styl jazdy? Od odpowiedzi na te pytania w dużej mierze zależy, jakie opony będą najwygodniejsze i najbezpieczniejsze.
Jeśli planujesz jazdę jedynie po asfalcie, szukaj opon określanych jako „100% szosa”. Te gumy będą zapewniały bardzo dobrą przyczepność i komfort jazdy również na mokrej powierzchni. Generują niewielkie wibracje i są stosunkowo ciche. Należy się tu jednak liczyć z faktem, że rzeczywiście nie można sobie na nich pozwolić na jazdę w terenie. Już niezbyt nierówne, szutrowe drogi będą na takim ogumieniu stanowiły wyzwanie, nie mówiąc już o kompletnym offroadzie.
Jeśli interesuje cię głównie jazda po dobrej jakości drogach, ale od czasu do czasu planujesz odbić z autostrady na mniejsze drogi lub całkiem słabej jakości szlaki, można wybrać tak zwane opony uniwersalne, inaczej określane jako 90% szosa, 10% teren. Te, choć na autostradach nadal będą zapewniały wygodę i bezpieczeństwo prowadzenia, pozwolą też zaszaleć nieco bardziej w terenie i odwiedzić nieco bardziej dzikie zakątki. Leśne trakty, czy drogi szutrowe nie będą stanowiły ogromnego wyzwania i nie zniszczą gumy tak szybko, jak stałoby się to w przypadku opon czysto szosowych.
Na wyprawy jeszcze bardziej szalone, gdzie w grę wchodzi zupełnie spontaniczne zjeżdżanie z ubitych ścieżek na boczne drogi, czy wręcz przebijanie się przez pagórki, lasy i łąki, koniecznie wybierz opony 50% szosa, 50% teren. Nie wykluczają one komfortowej jazdy po asfalcie, choć motocykl będzie z pewnością mniej przyczepny i mniej stabilny, zwłaszcza przy dużym przyspieszeniu. Za to w terenie zapewnią ci o wiele wyższy komfort, a przede wszystkim nie zniszczą się tak szybko. Kamienie, korzenie, błotne ścieżki, dzikie góry - na oponach 50-50 żadne przygody nie będą ci straszne. Należy jednak liczyć się z tym, że są to opony generujące dużo wibracji i głośne. 
 
 
Oznaczenia na oponach turystycznych
Na oponach turystycznych, podobnie, jak na samochodowych znajdziemy serię oznaczeń i symboli, które mają pomóc zrozumieć z jakim typem gumy mamy do czynienia. Oprócz tych bardziej oczywistych, jak nazwa modelu opony, czy logo producenta, istnieje więcej nieco bardziej tajemniczych symboli. Na oponie motocyklowej znajdziemy między innymi oznaczenie kierunku rotacji opony, wskazane za pomocą strzałki, oraz to czy jest to opona przednia, czy tylna. Z pewnością będzie tam też indeks nośności i prędkości, informacja o maksymalnym obciążeniu i kraj pochodzenia. Oprócz tego wskazane będzie kilka informacji wewnętrznych producenta, które z punktu widzenia kierowcy nie są aż tak istotne.
A jak wybrać opony idealne do swojego motocyklu i stylu jazdy? Oprócz wszystkich pomocy wskazanych na początku artykułu warto też wyszukać katalog opon motocyklowych, gdzie łatwo znajdziemy przeróżne dostępne modele z podziałem na turystyczne, sportowe, offroadowe, z informacją na temat różnych rodzajów bieżników, a nawet opis oznaczeń na oponach i tabele indeksów nośności i prędkości.