Opony samochodowe nie mają łatwego życia: narażone są na spore obciążenia, mają kontakt z wieloma rodzajami nawierzchni i muszą niejednokrotnie radzić sobie w zmiennych i niesprzyjających warunkach pogodowych. Nic dziwnego, że po pewnym czasie ogumienie po prostu się zużywa. Prędzej czy później przychodzi ten moment, gdy musimy wymienić je na nowe. Użytkownicy pojazdów często nie są pewni, jakie opony powinni kupić. W dzisiejszym artykule podpowiadamy, czym kierować się przy wyborze opon samochodowych.

Kliknij TUTAJ i wybierz idealne opony dla Ciebie!

Rozmiar
Najbardziej podstawowym parametrem jaki należy wziąć pod uwagę podczas zakupu ogumienia jest rozmiar opony. Skąd mamy wiedzieć, jaki rozmiar opon będzie dobry do naszego auta? Taką informację możemy znaleźć w tabelach rozmiarów opon, w instrukcji producenta dla konkretnego modelu samochodu oraz na aktualnie używanych oponach. Każda opona posiada na boku oznaczenie z informacją na temat rozmiaru. Oznaczenie zapisane jest przy pomocy liter i cyfr. Przykładowo, oznaczenie zapisane w formie 185/65R1486T należy odczytywać jako: szerokość opony podawana w milimetrach (185), współczynnik profilu (65) oraz średnicę felgi (R14).

Bieżnik
Najbardziej zewnętrzną częścią opony jest bieżnik. To on ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią, w związku z czym w trakcie eksploatacji ulega stopniowego ścieraniu. Funkcją bieżnika jest zapewnienie przyczepności do nawierzchni oraz zabezpieczenie czoła opony przed uszkodzeniem. Dzięki rowkom wyciętym w bieżniku możliwe jest także odprowadzanie wody. Opony do samochodów osobowych mogą posiadać bieżnik symetryczny, asymetryczny lub kierunkowy. Bieżniki symetryczne mają takie same ułożenie rowków po obydwu stronach (patrząc od czoła opony). Opony o takim bieżniku nadają się dla samochodów o małej mocy poruszających się po drogach miejskich. Bieżnik asymetryczny to taki, na którym są dwa rodzaje wzoru (po zewnętrznej i po wewnętrznej stronie patrząc od czoła opony). Zewnętrzna część bieżnika zapewnia większą przyczepność, zaś wewnętrzne rowki pozwalają na lepsze odprowadzanie wody. Takie opony nadają się do samochodów o dużej mocą silnika i do samochodów sportowych. Z kolei bieżnik kierunkowy, którego wzór przypomina wydłużoną literę V, wykazuje się największą odpornością na utratę przyczepności. Opony z takim bieżnikiem będą idealne dla kierowców, którzy preferują dynamiczny styl jazdy.

Klasa
Pod względem klas opony dzieli się na trzy podstawowe kategorie. Najtańsze są opony należące do klasy ekonomicznej. Takie ogumienie nadaje się do samochodów z klasy niskiej lub średniej. Jeśli lubimy spokojną jazdę po drogach miejskich i miesięcznie nie wykonujemy zbyt dużo kilometrów, możemy spokojnie postawić na opony klasy ekonomicznej. Jeżeli częściej wykonujemy dłuższe trasy, a preferowany przez nas styl jazdy można określić jako spokojny do umiarkowanego, najlepszym wyborem mogą się okazać opony klasy średniej. Jeżeli zaś jesteśmy posiadaczami dużego samochodu o wysokiej mocy silnika, lubimy jazdę wyjątkowo dynamiczną, a przy tym poruszamy się po różnych rodzajach nawierzchni (również w trudniejszych warunkach pogodowych), warto zainwestować w opony klasy premium. Takie ogumienie zapewni naszemu pojazdowi najlepszą przyczepność, a nam najwyższy poziom bezpieczeństwa.