Z każdym rokiem opony asymetryczne cieszą się coraz większą popularnością. Wybierają je zarówno posiadacze małych, miejskich samochodów osobowych, jak i właściciele SUVów i crossoverów. Szczególnie chętnie sięgają po nie kierowcy, którzy poszukują ogumienia całorocznego, które dobrze sprawdzi się w miejskich warunkach. Co warto wiedzieć na temat opon asymetrycznych? Co je wyróżnia?
Modele asymetryczne od symetrycznych różnią się rzeźbą bieżnika. W przypadku opon asymetrycznych Opony asymetryczne po zewnętrznej stronie posiadają bieżnik z większymi klockami, dzięki czemu samochód dobrze prowadzi się podczas jazdy na zakrętach oraz na suchych nawierzchnia. Wewnętrzna część bieżnika odpowiedzialna jest z kolei za jazdę po mokrych nawierzchniach i ma ona za zadanie skuteczne odprowadzenie wody spod kół.
Zalety opon asymetrycznych
Opony asymetryczne doskonale sobie radzą jesienią i wiosną, gdyż dzięki zaawansowanej rzeźbie bieżnika, gwarantują nam one dobre osiągi zarówno na suchych, jak i na mokrych drogach. Kierowcy posiadający te opony zwracają także uwagę, że ogumienie tego typu dobrze przenosi moment obrotowy oraz dobrze współpracuje z nowoczesnymi systemami bezpieczeństwa. To doskonały wybór dla osób, które poszukują opon uniwersalnych, gwarantujących komfort i bezpieczeństwo jazdy na najwyższym poziomie. W przeciwieństwie do opon symetrycznych, ogumienie asymetryczne nie możemy być montowane w dowolnej konfiguracji. Jak zakładać opony asymetryczne?
Jak montować opony asymetryczne?
Konkretne modele ogumienia muszą być montowane po prawej lub po lewej stronie samochodu. Na szczęście na bokach opony znajdziemy oznaczenia “outside” i “inside”, które wskazuje, w którą stronę należy opony zamontować. Jak sama nazwa wskazuje “outside” to strona zewnętrzna, a “inside” - wewnętrzna. Przed montażem warto się upewnić także, czy zakupiona opona nie jest ogumieniem kierunkowym - wówczas musi być ona założona także we właściwą stronę.
Czy opony asymetryczne założone odwrotnie mogą stwarzać niebezpieczeństwo dla kierowcy? I tak, i nie. Otóż na suchej nawierzchni nie powinniśmy odczuć żadnej znaczącej różnicy podczas jazdy - ewentualnie będą one pracowały nieco głośniej. Problemem pojawia się w przypadku, gdy droga, którą poruszamy się, jest mokra. Wówczas źle zamontowane opony nie dają nam niemal żadnego zabezpieczenia przed ryzykiem powstania zjawiska aquaplaningu, a przy dużych prędkościach, może dojść nawet do utraty przyczepności. W związku z tym, jeśli nie posiadamy doświadczenia w zakładaniu opon - w przypadku ogumienia asymetrycznego warto udać się do warsztatu wulkanizacyjnego. Pamiętajmy jednak, aby każdorazowo sprawdzać, czy mechanik założył nam opony po prawidłowej stronie. Nawet najlepszym specjalistom zdarzają się pomyłki i taka dodatkowa kontrola, pozwoli nam uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji na drodze. Napis “outside” powinien być widoczny na wszystkich oponach od zewnętrznej strony ogumienia.